Şule TÜZÜL | Yorum: Şefkat (24. Sayı)

ŞEFKAT

Hiç söylenmemiş bir küfür gibi dudaklarının kenarında saklanmıştı sözcükler. Dökülseler, ne sözcükler bu kadar ağır, ne de yüzü bu kadar sert olurdu. Ama onunki “belki”lerin olmadığı, ya da belki, “belki”lere izin verilmemiş bir yaşamdı…

Şefkati, geçmişin hangi virajında kaybettiğini hatırlamadı. Hatırlayamadı. Çünkü kaybederken bilmiyordu kaybettiğini. Ne de, bir gün nasıl da dayanılmaz bir ihtiyaçla onu arayacağını. Yokluğuyla varlığını hatırlatanlar gibi…

Bir fotoğrafla bir kedi arasındaki en önemli ve belki de tek benzerlik; ikisinin de hiç ummadığınız bir anda ummadığınız şeyleri hatırlatabilmesidir. Üstelik asla unutmamak gerekir ki, ne fotoğraf ne de kedi rastlantı eseri çıkar karşınıza. Zamanı bilenlerdendir onlar.

Bir gün, zamanını bilen bir kedi ile karşılaştığında hatırladı. Kaybetmişliğin bir çakımlık fark edilişi ile ağzından belli belirsiz bir çığlık gibi çıkan şefkat sözcüğüne, yanındaki arkadaşı belli belirsiz ama sakin eşlik etmişti: “evet, sadece kedilere…” Kedi, paylaşmanın hazzını her zaman tam kıvamında bırakan tüm kediler gibi çekip giderken, yine hatırladı; hayatından, hayatın kıvamını darma duman ederek uzaklaşanları, tüm hatırladıklarına ek olarak…

Zamansız kadınlar vardır. Zamanları olmadığı için değil, yüzlerine baktığınızda hangi zamana ait olduklarını anlayamadığınız, yaşları ve yaşanmışlıkları sır olduğu için zamansızdır onlar. Ve bütün sırlar, peşine düşmeye değecek hikayeler barındırır.

Bir fotoğrafçı Asiye’yi arıyordu.* Fotoğraflar, hani biraz da fotoğrafçı ile izleyicinin arayışlarının buluştuğu duraklarda fotoğraftır. Ben sadece bir anlam arıyordum; belki yitirdiğim, belki hiç bilmediğim…

İyi ve güzelin peşindeki fotoğrafçılar, yaşamın kiri ve dağınıklığını kadrajlarına almazlar, yaşamlarına da almadıkları gibi. Sanırlar ki, kadrajın içi kadardır yaşam. Görmek istedikleri kadar…

Oysa zamansız kadınlar vardır yaşamda. Kaybettikleri ile zamansız kalan… Sonra söylenmemiş sözcükler ve hikayeler vardır… Sadece fotoğraflarda olan. Görmek istediğin kadar…

Yorum: Şule TÜZÜL
Fotoğraf: Cemil Batur Gökçeer (Asiye’yi Ararken serisinden)

Kontrast Sayı 24, Temmuz-Ağustos 2011

Bizi paylaşın..