Craigie HORSFIELD | Yeniden Yorumlar (52. Sayı)

İngiltere, 1949 / En Dikkate Değer Çalışması -Well Street Serisi -99 Posse -The Arciconfraternity of Santa Monica -Broadway / Stil -Kavramsal / Ayrıca Bkz. -Fernand Braudel -Edgar Degas -Francisco de Goya -Masaccio

İngiliz fotoğraf, ses ve sinema sanatçısı Craigie Horsfield’nın çalışmaları genelde tarihin mitolojik yorumlama problemleri ve özgünlüğü üstünedir. Baskılarında fotoğrafın bilindik baskıları yerine kimi zaman pamuk, sentetik iplik ile yapılmış malzemeleri kullanır. Sanatçının diğer bir ilginç yönü ise zaman sorgusu üstüne; geçmiş, bugün, gelecek arasındaki bağı fotoğrafı çektikten çok uzun zaman sonra “gerçeğe” dönüştürmesidir. Örneğin eşinin fotoğrafını çektiği ve “Well Sokağı, Doğu Londra, Mart 1986” isimli eserini tam altı yıl sonra 1992’de tab etmiştir. Horsfield bu fotoğrafında İtalyan Erken Rönesans sanatçısı Masaccio’nun “Cennet Bahçesinden Kovuluş” (1425) adlı eserini referans almıştır.

Fransız tarihçi Fernand Braudel’den ilham alan Horsfield, “yavaş zaman” kavramı üstüne düşünmeye ve sorgulamaya başlar. Fotoğrafı çekmek ve basmak eylemlerini “zamansız” olarak birbirinden ayırır.

“Biz çoğu kez, ortada olan önemsiz nedenleri, anları, olayları, sonuçları, belki de zamanın dümdüz akışını bozan bir hareket gibi önemsiz bazı şeylerin anılarını naklederiz… Zamanın bize karşı aldırmazlığı içinde nesnenin zamandan bağımsız olmadığını, ancak biricik anın da tastamam bir zerrecik olduğunu göstermek amaçtır. Bu anı kavrayarak, zamanın sürekliliğinin ve kapsayıcılığının kırılmasına neden oluruz ve yeterince bilinmeyen, düzensiz ve farklı olan başka anları baştan sona keseriz.”

Eserlerinde tarihi başyapıtları referans alan sanatçı, “Well Sokağı, Doğu Londra, Şubat 1987” adlı eserinde mesela, Edgar Degas’nın “After the Bath Woman Drying Herself – banyodan sonra kendini kurulayan kadın” dan esinlenmiştir.

Alper Güldemet