Özlem Dağ | Bill RAY (20. Sayı)

Fotoğrafçılığın hedefi, bir şeyin ya da birinin belirli koşullar altında ve belirli bir anda nasıl göründüğünü açığa çıkarmak ve sonucu başkalarına aktarmaktır.

Bill Ray her zaman hareketin içinde olmak isterdi.

National Geographic’te yarı zamanlı fotoğrafçı olarak New York’ta çalışmaya başladı. Genellikle ünlülerin fotoğraflarını çekmeye başladığında, Life dergisinin magazin departmanının editörü oldu.

1964 yılında Life’ın özel bir projesi için Japonya’ya gitti.

Life dergisi onu şaşırtıcı bir kararla Vietnam’a gönderdiğinde, pilotları daha alçaktan uçmaları için kışkırtmıştı. Ona şaşkınlıkla bakan pilota, “Lanet olsun, ben buraya ünlülerin fotoğrafını çekmeye gelmedim!” diye bağırarak, fotoğrafçılığa bakış açısını özetlemiş oldu.

Life, onu “Bir Zamanlar Amerika’da Yaşam” isimli bir proje için 1974’de görevlendirdiğinde Ray, hâlâ bir füze deposunda fotoğraf çekmekle meşguldü.

Annem ölmüştü, aynı gün projeye başlamam gerekiyordu. Bu benim görevimdi.” diyen Ray, annesinin cenaze törenini Life için fotoğrafladı. Annesinin de bunun böyle olmasından mutlu olacağını söyledi.

Bütün bu birikimlerini 400’ün üzerinde makalede ve fotoğrafçılık tarihi ve eleştirisi üzerine 15’ten fazla kitapta topladı. Üniversitelerdeki fotoğrafçılık kürsülerinde dersler verdi.
Birçok fotoğrafı sergilendi, sergilenmeye devam ediyor…

Kontrast Sayı 20, Kasım-Aralık 2010

Özlem DAĞ