Jeff WALL | Bitmeyen Yeniden Yorumlar (52. Sayı)

Kanada, 1946

En Dikkate Değer Çalışması
• A Sudden Gust of Wind (after Hokusai)

Stil
• Kavramsal

Ayrıca Bkz.
• Katsushika Hokusai
• Manet

Kanada’nın lider çağdaş fotoğrafçılardan olan Jeff Wall, kavramsal yapıda fotoğraflar üretir; sanatçı daha çok arkadan aydınlatmalı, büyük ölçekli İlfakrom fotoğrafları ile tanınır.

Edo döneminin en önemli ukiyo-e sanatçılarından olan Katsushika Hokusai’nin 1832 de yaptığı “Ejiri in the Suruga Province” eseri, Wall tarafından yeniden yaratılmıştır. Oyuncular, kostümler, sahneler tekrardan kurgulanmış ve yapılmıştır. İlk bakışta Gregory Crewdson sanatından parçalar hissetseniz de Wall çalışmaları düşsel dünyadan daha çok gerçekçi bir dünyayı ve yaklaşımı tasvir eder. Bunun yanında üretim tekniği açısından da oldukça farklılıklar vardır.

Wall, kavramsal sanatçıların birçoğunun aksine, 19.yy sanatındaki ressamların kullandığı tüm kompozisyon kurallarını kabul eder ve onu çağın dijital teknolojilerini de kullanarak üretim gerçekleştirir. Bu üretim sanıldığının aksine çok uzun bir süreçte gerçekleşir.

Jeff Wall’un her eserinde görünenden fazlası vardır… Fotoğrafın içine girdikçe daha fazla haz alırsınız ve aldıkça yeni şeyler keşfedersiniz.

Wall, Delacroix’in Sardanapalus’un Ölümü (1827) resmini, kendi sanat anlayışıyla yine mükemmel kompoze edilmiş ve ışıklandırılmış biçimde sunar ki bana göre cesaretle ikonik bir resmin yeniden üretilmiş en iyi fotoğraflardan birisidir bu… Göz, konuyu ve kompozisyonu, bu kaos içindeki her iki eserde de mükemmel şekilde eşleştirir. Üstelik iki eserin büyük bir farklılığı vardır. Birinde insan doluyken diğerinde hiçbir insan yoktur.

Kontrast Sayı 52, Kış 2017-18

Alper GÜLDEMET

Jeff Wall • The Destroyed Room 1978
« of 6 »
Bizi paylaşın..