Hans Eijkelboom | PORTFOLYO (53. Sayı)

Hollanda’nın Arnhem kentinde doğmuştur. Amsterdam’da yaşamakta ve çalışmaktadır.
İlk çalışmalarında dış görünüş ve giyim tarzının kişi ve kimlik arasındaki ilişkiyi nasıl etkilediğini araştırmıştır.
Zaman içinde bu çalışmalar giderek kimlik ve dünya görüşü arasındaki ilişkiye dönüşmüştür.
Son yıllarda daha çok kişi ile küreselleşen toplumdaki kitleler arasındaki ilişki ile ilgilenmiştir. Üzerinde çalıştığı fotoğraf serileri; özgürlüğünü kazanmaya çabalayan bir toplumun çıkışlarına mı, yoksa canı ne isterse onu satın almakta giderek daha özgür olan, fakat öngörülebilir ve belli bir düzen içinde olması hedeflenen ticari menfaatin boyunduruğu altındaki tüketiciye dönüşen insanların yavaşça çöküşüne mi şahitlik ettiğimizi araştırmaktadır.

Hans Eijkelboom elliden fazla kitap ve yayın üretmiştir. Son yayınlarından; 2014 yılında İngilizce ve Fransızca olarak yayımlanmış olan “People of the 21st Century” , 2016 yılında Birmingham hakkındaki kitabı “The Street & Modern Life” ve 2017 yılında Snoeck Yayınevi tarafından Almanya’da “Hans Eijkelboom: Photo Concepts 1970” olarak bahsedebiliriz.

Ayrıca kendi ülkesinde ve yurtdışında pek çok kişisel ve toplu sergilere katılmıştır. 2012 yılında “Photo Notes” ile 30. São Paulo Bienalinde bir sunum yapmıştır. 2014-2016 yılları arasında Fransa’da Recontre d’Arles’de, Montreal’de Le Mois de La Photography’de, Çin’de Lishui Fotoğraf Festivalinde, Londra’da Tate Modern London ve Barbican Art Gallery’de pek çok toplu gösterimlere katılmıştır.
2016/2017’de Köln’de Die Photographische Sammlung /SK Stiftung Kultur’de bir retrospektif kişisel sergi açmıştır. Bu sergi 2017 yılında Hollanda’da Lahey kentinin Fotoğraf Müzesine taşınmıştır. 2017 yılında Atina ve Kessel’deki documenta 14’e katılmıştır.

Hans Eijkelboom
Yıllar boyunca giderek artan şekilde, toplum ve kişi arasındaki ilişkilerin daha görünür olduğunu düşündüğüm kalabalık alışveriş alanlarında çalıştım. Bu tarz yerlerde yaptığım insan gözlemleri her seferinde yeni bir fotoğraf serisini oluşturdu. En çok giysi ve beden dillerindeki benzerlikler veya tekrarları araştırdım. Özellikle dikkatimi çeken bir unsur olduğunda bu yeni bir serinin başlangıcı olabiliyordu. Fotoğraf çekerken, kamera yüzünden engellenmeyi mümkün olduğunca azaltmak istediğimden, kamerayı göğüs hizamda tutarak vizörden bakmadan çekim yaptım. Ürettiğim “fotoğraf notları*”nın en iyi tanımı, özgür irade tipolojileri olabilir.

1992 yılında fotoğraf notlarına başladığımda internetin pek önemli bir rolü yoktu ve kamusal alan hala insanların buluşmak için kullandığı en önemli ortamdı. Artık internet bu görevi büyük ölçüde üstlenmiş durumda.
Analog dünyadaki gündelik yaşamın yanı sıra web üzerinden paralel bir yaşam daha yürüyor. Bu iki ortam için farklı varoluş ve davranış biçimlerine ihtiyaç duyuyoruz, o kadar ki, sanki kendimiz için biri analog dünya, diğeri sanal dünya için iki ayrı form oluşturuyoruz. Dam Meydanında durduğumda sanırım çifte insan ihtiyacını gözlemlediğimi sanıyorum: sanal yanımız kendini analog dünyada görünür kılmanın yollarını arıyor, analog yanımız ise et ve kemikten yapılmış kendine has bir kişi olarak kendini göstermeye giderek daha fazla ihtiyaç duyuyor. Umarım fotoğraflarım, tüketici toplumundaki kısıtlı seçeneklerin kişisel seçimlerini yansıtıyordur.

Fotoğraf çekerken bazen bir melankoli duygusuna kapılıyorum çünkü bu kendine has olma çabası öyle anlamsız gözüküyor ki. Fakat sonra bu anlamsızlığın kültürümüzün çalışan kalbi olabileceğini düşünüyorum, rahatlayıp işime devam ediyorum.

Hans Eijkelboom, 2015
*Fotoğraf notları: Photo notes. Fotoğrafçının aynı giysili kişileri çektiği serilerine verdiği genel ad.