Gregory CREWDSON | Bitmeyen Yeniden Yorumlar (52. Sayı)

ABD, 1962

En Dikkate Değer Çalışması
• Twilight

Stil
• Sinematografik Kavramsal

Ayrıca Bkz.
• Shakespeare (Hamlet)
• William Eggleston
• Walker Evans

Güncel fotoğraf sanatında, anlam-mana ve/veya içerik kadar kurgu da ana yapıtaşlarından birisi hatta en önemlisidir. Aslında sahnelenmiş fotoğraf çok daha uygun bir terim olarak kullanılabilir. Amerikalı Gregory Crewdson, fikrini destekleyecek her tür kurgusal yapıyı tüm fotoğraflarında kullanır. Sinema sahnesi gibi düşündüğü çerçevesine, ana öğeyi destekleyen mükemmel ışık ve renk kullanımını da sokar. Fakat bu yapı kendi içinde o kadar yumuşak bir şekilde dağılmıştır ki, gözleriniz ana öğeyi yakaladıktan sonra bir daha o sahneden çıkamazsınız.
Örneğin aralarında Henry Peach Robinson, Julia Margaret Cameron gibi fotoğrafçıların yanında Edward Hopper gibi ressamların olduğu sanatçılar tarafından da sahnelenen William Shakespeare’nin eseri Hamlet’in ana kadın karakterlerinden Ophelia’nın, Crewdson tarafından da kurgulanıp fotoğraflanması gibi…

Beni her zaman büyülemiştir, alacakaranlığın şiirsel hali, dönüşümsel niteliği; sıradan olanı büyülü ve başka bir dünyaya ait kılma gücü… Dileğim, resimlerdeki anlatının da bu koşullarda ortaya çıkmasıdır. Benim ilgimi çeken, bu aradalık hissidir.

Tek karenin yönetmeni Gregory Crewdson, 1998-2002 senelerinde gerçekleştirdiği Twilight serisinde, ortamı bir sinema sahnesi gibi hazırlar, kurgular ve adeta sahneye koyar; bu büyük bütçeli yapımda sanat yönetmeni, kamera operatörü, aktörler vb her şey bulunur. Sanatçının eserlerinde William Eggleston ve Walker Evans’ın dökümanter yapısıyla; Steven Spielberg ve David Lynch’in rüyasal film yapısının mükemmel birlikteliğini görebilirsiniz.

http://www.gregorycrewdsonmovie.com

Alper GÜLDEMET