Peter KENNARD | Yeniden Yorumlar (52. Sayı)

İngiltere, 1949 / En Dikkate Değer Çalışması -Tony Blair -Constable -Maggie Regina / Stil -Protest -Photo Op / Ayrıca Bkz. -Constable -Alexander Bassano -Leonardo Da Vinci Mona Lisa

“Sanat sadece galerilerde sergilenmemeli, sokakta da sergilenmeli, bu zor durumda olan insanlara sanata ulaşabilme ve yararlanma şansı verir.”

Kennard’ın, 50 yılı geçen sanat hayatı içinde bugün şunu rahatlıkla söyleyebiliriz: Peter Kennard, İngiltere’nin en önemli “politik sanatçısı” ve fotomontajın lider uygulayıcısıdır. 1930’larda anti-nazi montajlarıyla tanınan ve sanatı politik bir silah olarak kullanan öncülerden olan John Heartfield’dan ilham alan sanatçının yeniden yorumladığı imajlarının her biri bir medya ikonu haline gelmiştir.

Peter Kennard, Constable’ın ünlü saman arabası tablosu (Hay Wain) üzerine 1980 yılında cruise füzeleri ilave etmişti. Çalışma, 2007 yılında Tate tarafından satın alınmıştı.

Kennard’ın bu ünlü İngiliz romantik peyzaj ressamını seçmesi tabi ki bir tesadüf olamazdı. John Constable, dönemin bir protest sanatçısı olarak, seyirciyi tuval üstünde etkilemek yerine, altında yatan gerçeği anlamalarını istiyordu; bunu da en iyi doğup büyüdüğü kırsalların resmini yaparak gösteriyordu. Dönemin İngiltere’sinde sanayi devriminin yarattığı “yıkım”ın tarımcılık ve kırsal yaşamda büyük etkileri olmuştur. Constable, eserlerinde bu etkilenim yerine doğayla barışık yaşanabileceğini de göstermeye çalışmıştır.

Kennard da bu resmin üstüne yerleştirdiği füzelerle Constable ile bütünleşik fikirlerleriyle dönemin siyasi kararlarını sorgulamıştır.

Kennard’ın Amerikan nükleer savaş başlıklarını İngiltere’nin kırsalına yerleştirilmesi ile ilgili bu eseri, yıllar içinde onbinlerce kez basılmış, kimi medyada kimi posta kartında, sergilerde, kitaplarda yayımlanmış, kimi zaman da farklı dillerde kullanılmış ve dünyadaki barış hareketlerinin bir parçası haline de gelmiştir.

Kennard 1983’te, İngiltere’nin en uzun süre tahtta kalan hükümdarı Kraliçe Victoria’nın 1883 tarihli resmi üstüne basit montajla Thatcher’in başını yerleştirir. Sanatçı burada da bir siyasi ironi kullanarak hem Thatcher’ın kendi döneminde uyguladığı “sert” politikaları hem de uzun süre “ikon” olarak iktidarda kalmasını kendine has bir dille protesto eder.

Burada ilginç olan diğer bir şey de: 1883 tarihli resmin, 1882 tarihli Alexander Bassanoén’un fotoğrafından esinlenerek yapılmış olması…

Alper Güldemet