Gülser GÜNAYDIN | Olympia (52. Sayı)

Édouard Manet (1832-83), Fransa’da kötü üne sahip bir ressamdı. ‘’Kırda Öğle Yemeği’’ adlı yapıtının yarattığı öfke henüz dinmeden iki yıl sonra ‘’Olympia’’ ile yeni bir skandala sebep oldu. Her iki resimde de Manet, eski ustaların resimlerini yeniden yorumlamıştı ve bunu yaparken de muhtemel sebep olacağı tepkilerin farkındaydı. Modelin çıplaklığı kadar, tavrı ve bulunduğu ortam da tepkilere sebep olmuştu. Yapıt 1538 yılında Titian tarafından yapılan ‘’Urbino’lu Venüs’’ yorumu olarak kabul edilmektedir. Modelin modern olması bir ‘’fahişe’’ olarak yorumlanmasına sebep oldu, dik bakışları resme bakanları müşteri durumuna düşürüyor denildi. Bir ayağındaki tek terlik, saçındaki orkide, ortam aurası dahil resmin eleştirilmeyen hiçbir köşesi kalmadı. Bugün ise yeniden yorumlanmaktan vazgeçilmeyen sanat tarihinin ikonik yapıtlarından biridir. Gerçekçilik akımının bir örneği olan eser, şu anda Paris’teki d’Orsay Müzesinde sergilenmektedir.

İşte size birçok güncel Olympia yorumları..